”La Civil” și complicata geneză a unui film-bombă, în deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest .12

Gala de deschidere a celei de-a 12-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest 2021 a fost marcată de proiecția în premieră a filmului ”La Civil”, o coproductie Belgia (Menuetto Films) România si Mexic, cu sprijinul Eurimages și Fondul Audiovizual Flamand (VAF) și cu girul unor cineaști consacrati precum frații Dardenne (Les films du Fleune, Belgia), Cristian Mungiu (Mobra Films, România) care s-a implicat personal în organizarea filmării și în post-producție și Michel Franco (Teorema, Mexic).

Scenariul a fost scris de scriitorul mexican Habacuc Antonio De Rosario, împreună cu regizoarea Teodora Ana Mihai. Director de imagine este Marius Panduru, autor al imaginii mult-premiatelor filme “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, “Politist adjectiv”, “Closer to the Moon”, “Aferim!” sau “Eu când vreau sa fluier, fluier”.

”La Civil” a fost filmat în perioada noiembrie – decembrie 2020 în Durango, în nordul Mexicului, chiar în timpul pandemiei COVID-19 și se bazează pe evenimente reale, fiind rezultatul mai multor ani de cercetări ample întreprinse de regizoare, în colaborare cu scriitorul Habacuc Antonio de Rosario.

”La Civil” a câștigat în 2021 Prix de l’Audace – Premiul pentru Curaj la Festivalul de la Cannes, la secțiunea ‘Un Certain Regard’

”Curajoasa” Teodora Ana Mihai s-a nascut la Bucuresti in 1981, iar în 1989 s-a mutat cu părintii in Belgia. Și-a descoperit pasiunea pentru cinematografie în liceu, la San Francisco, California și a urmat cursurile Facultății de Film din New York. A început să lucreze în Belgia ca scenaristă și apoi ca asistentă de regie pentru Frank Van Passel. Documentarul său ”Waiting for August”, despre o familie de fete din Bacău care cresc singure în așteptarea parinților plecați la munca în străinătate a câștigat premii în peste zece țări și a fost nominalizat la Premiile Europene de Film.

”La Civil” spune povestea lui Cielo, o mamă din Mexic care își caută fiica răpită de membrii unui cartel de droguri. Și cum autoritățile nu reușesc să o ajute, Cielo ia soarta în propriile mâini și se transformă într-o activistă răzbunătoare. Filmul a fost inspirat de poveștile terifiante ale victimelor cartelurilor de droguri și ale familiilor acestora, printre care și viața fascinantă și tragică a lui Miriam Rodríguez, despre care s-a scris în ”New York Times”. Atmosfera din ”La Civil” amintește de serialul polițist ”Narcos”, narată din punctul de vedere al victimei. La proiectul filmului s-a lucrat timp de 7 ani și a trecut prin diferite ”laboratoare de dezvoltare„ precum Torino Film Lab și Cannes Cinéfondation. În acest an, la Cannes, cele 8 minute de ovații în picioare de la finalul proiecției din cadrul secțiunii ”Un Certain Regard”, au devenit virale.

“Când mă trezesc, vreau fie să ucid, fie să mor. Așa mă simt în fiecare dimineață…”

Acestea mărturisire devastatoare i-a fost făcută regizoarei Teodora Mihai de către Miriam Rodriguez, o mamă mexicană a cărei experiență și destin au inspirat scenariul acestui film. ”Vorbele ei au venit ca o palmă” – spunea cineasta care a vrut să afle cum o femeie oarecare, de vârstă mijlocie poate căpăta un profil violent. ”Miriam a fost scânteia creativă care a adus la viață La Civil și pe puternica ei eroină, Cielo. Am vrut să știu și ce i s-ar fi putut întâmpla atât de grav unui om să ajungă în această stare de spirit”. Femeia i-a povestit tragedia prin care trecea, motivul pentru care i s-a confesat fiind că auzise că în zonă se face o cercetare pe tema răpirilor de adolescenți de către cartelurile de droguri. Inițial, Teodora Ana Mihai a vrut să facă un documentar, convingând-o pe acea mamă că va spune povestea ei întregii lumi. Era ceea ce spera și cea care dorea, ca mesajul ei disperat să ajungă peste hotare, iar presiunea internațională să determine o schimbare pozitivă. Pe 10 mai 2017 însă, Miriam Rodriguez avea să fie ucisă de cartelurile de droguri.

Miriam, inspirație pentru film și pentru personajul principal, Cielo

Documentarea Teodorei a durat doi ani și jumătate, dar, cum regiunea era nesigură, simțea ostilitatea autorităților și sensibilitatea subiectului, a luat decizia de a scrie o poveste fictivă inspirată însă din realitate. Cineasta a contat mereu pe ajutorul unui prieten mexican apropiat, romancierul premiat Habacuc Antonio De Rosario, care a crescut în Reynosa, un oraș de la granița mexicană cu SUA și care a scris despre războiul drogurilor și impactul acestuia asupra oamenilor obișnuiți. Cei doi au început să scrie împreună scenariul în baza mărturiilor strânse și mai ales a confesiunii mamei care i-a povestit cum pierderea fiicei răpită de membrii unui cartel local a transformat-o din victim, în agresor. ”Răvășitor a fost felul în care Miriam a decis, din disperare, să își facă singură dreptate pentru ca, mai târziu, să-și realizeze că a fost absorbită de cercul vicios al violenței, adică exact acela care o transformase, inițial, în victimă” – spunea regizoarea care a realizat că acest important mesaj existențial trebuie împărtășit tuturor. Mai ales că femeia care a inspirat filmul nu mai era în viață pentru a se putea bucura de materializarea lui. Din respect pentru Miriam, ucisă brutal chiar în fața casei sale de Ziua Mamei, Teodora speră că filmul va sensibiliza oamenii și va aduce schimbări în bine. ”La Civil”, acest „narco-western” lansat deja în toate cinematorgafele România își continuă parcursul triumfal la festivalurile din întreaga lume, impresionând criticii și publicul.

„Un debut foarte matur care oferă un echilibru excelent între portretul psihologic, filmul de acțiune, denunțarea unei realități intolerabile și chemarea la acțiune individuală în lupta împotriva criminalilor ce țin ostatecă o țară întreagă” – Cineuropa.org

În Mexic, filmul a avut premiera tot în octombrie și s-a creat o imensă așteptare grație subiectului atât de relevant și de dureros pentru populație. Cineasta româncă, familiară cu Mexicul încă din adolescență, a vrut să expună lumii întregi această realitate dură, de neconceput. În cei doi ani și jumătate de investigații, în care a lucrat cu o echipă dură de 4 persoane și 4 bodyguarzi și a ajuns să ceară chiar ajutorul armatei, Teodora Ana Mihai a strâns o mulțime de informații și de povești adevărate. A realizat însă că subiectul este de abordat ca pentru un film documentar din cauza riscurilor și amenințprilor, așa că că ficțiunea i-a dat libertatea să abordeze această temă. „Mama, Miriam Rodriguez, pe care eu am cunoscut-o în 2015, a devenit ulterior o militantă renumită, care din păcate a fost ucisă în fața casei în 2017, de Ziua Mamei în Mexic”, a declarat regizoarea. Rolul principal, Cielo este jucat de marea actriță mexicană Arcelia Ramirez, cu peste 100 de filme și apariți la TV la activ. „Văzusem Como agua para chocolate și am fost impresionată de modul în care a jucat. Când am început să caut o actriță pentru rolul principal, trei persoane din jurul meu mi-au menționat numele Arceliei, mi-am dat seama că o cunoșteam și ca îmi plăcuse foarte mult”.

Realizator: Oana Georgescu

Foto: Voodoo Films