În 2023, la aniversarea a cinci ani de la revenirea pe principala scenă a raliurilor din România, Raliul Argeșului a stabilit un record, atingând ”borna maximă” admisă de echipaje care pot lua startul în competiția care se desfășoară și pe Transfăgărășan. Din numărul total, 68 de echipaje s-au duelat la diferitele categorii și clase, în timp ce șapte piloți și copiloți au luat startul în Trofeul Rally2. În paralel, alte șapte echipaje au concurat în Campionatul Național de Raliuri pentru Vehicule Istorice, unde spectacolul a fost asigurat de mașinile de colecție.
Una dintre cele mai vechi competiții care s-au desfășurat de-a lungul multor decenii, Raliul Argeșului are o istorie îndelungată în motorsportul din România. Începând cu anul 1971, au avut loc un număr de 20 ediții sub numele Raliul Pitești, Raliul Dacia și, în zilele noastre, Raliul Argeșului, care a devenit unul dintre cele mai cunoscute. Raliul Argeşului Catena a devenit în timp una dintre cele mai aşteptate etape şi datorită frumuseţii şi spectaculozităţii traseului şi probelor speciale (anul acesta lungimea totală a fost de 400 km, dintre care 116 km cronometrați și cu 9 „speciale”) care se desfăşoară în Piteşti, pe Trasfăgărăşan şi pe drumurile de lângă Câmpulung Muscel şi Curtea de Argeş dar şi lângă Barajul şi Lacul Vidraru. Deloc întâmplător, o ediție a Raliului României a avut loc tot pe probele speciale din jurul Piteștiului.
Competiția din acest an a debutat cu startul festiv și prezentarea echipajelor din Piața Primăriei din Pitești, apoi au urmat testele oficiale de la Budeasa și primele probe speciale: două treceri pe „Godeni”, celebra ”special” în lungime de 12,43 km din apropiere de Câmpulung Muscel și o trecere pe „Berevoiești” (10,69 km), probă care a avut o secțiune complet nouă pentru echipaje. Prima zi s-a încheiat cu ”superspeciala” din Pitești desfășurată după apusul soarelui, pentru un plus de spectacol. Cea de-a doua zi a fost dedicată integral probelor de pe Transfăgărășan: „Lacul Vidraru I” (27,32 km) și „Transfăgărășan” (10,85 km) vor fi parcurse între Barajul Vidraru și Cabana Capra, în timp ce „Piscul Negru” (10,85 km) și „Lacul Vidraru II” (27,32 km) vor fi alergate în sens opus, în coborâre. O a doua parcurgere a ”superspecialei” din Pitești (2,05 km), la Stadionul ”Nicolae Dobrin” a încheiat Raliul Argeșului CATENA – Powered by Citroën 2023 în aplauzele fanilor.
Simone Tempestini și Sergiu Itu și-au adjudecat victoria pe Transfăgărășan
Și ediția 2023 a Raliul Argeșului CATENA Powered by Citroën a fost marcată de schimbările condițiilor meteo (a plouat mult) în care alegerea corectă a anvelopelor a contat de-a lungul celor două zile de concurs.
Sebastian Barbu și Bogdan Iancu (Škoda Fabia Rally2), câștigătorii de anul trecut ai Raliului Argeșului au avut parte de o ieșire în decor și au fost nevoiți să abandoneze chiar pe PS1 unde s-au impus Martin Surilov și Zdravko Zdravkov (Citroën C3 Rally2); apoi, Simone Tempestini și Sergiu Itu (Porsche 997 GT3 RGT) au fost cei mai rapizi pe a doua probă a raliului, desfășurată după o ploaie. Cele două echipaje și-au împărțit victoriile și pe următoarele două probe, iar priam zi de concurs s-a încheiat în favoarea echipajului bulgar, cu un avans de 15,2 secunde în fața lui Simone Tempestini și Sergiu Itu, urmați de Andrei Gîrtofan și Doru Vraja (Škoda Fabia R5). În cea de-a doua zi frații Norbert și Francesca Maior (Peugeot 208 Rally4) au trecut pe locul trei (pe proba „Lacul Vidraru I” au stabilit al doilea timp în clasamentul general la bordul unei mașini cu tracțiune!), iar echipajul Tempestini – Itu s-a impus pe ambele probe în urcare pe Transfăgărășan și a trecut la conducerea cursei înaintea regrupării de la ”Conacul Ursului” și întoarcerea pe ”specialele” în coborâre. Tot ei au câștigat și ultimele două probe de pe Transfăgărășan, urmați de Martin Surilov și Zdravko Zdravkov, dar rapiditatea echipajului Andrei Gîrtofan – Doru Vraja i-a readus pe cei doi pe cea de-a treia treaptă a podiumului. Așadar, Simone Tempestini și Sergiu Itu au obținut prima victorie din 2023. Frații Maior au dominat categoria mașinilor cu tracțiune, unde s-au impus în fața echipajului Cristi Sugar – Vlad Colceriu, urmat de echipajul Jean Tatu Jr – Gabriel Lazăr. Echipajul Vali Porcișteanu – Dan Dobre, și-a adjudecat clasa RC2N, iar la clasa RC5, victoria le-a revenit lui Sebastian Scîrlet și Sebastian Itu; podiumul Clio Rally5 Challenge a fost identic cu cel al clasei RC5. În cadrul clasei RC5N câștig de cauză au avut David Tarța și Mihai Sandu, urmați de Paul Popa și Tudor Mârza, iar la clasa 11 s-a impus echipajul Cătălin Ienășel – Adrian Diaconescu. Florian Nițurad și Mihai Popa au câștigat Trofeul Rally2, în timp ce în Campionatul Național de Raliuri pentru Vehicule Istorice, învingători au fost Dorin Alexandrescu și Andrei Moțescu.
CATENA susține campionii!
Realizator: Oana Georgescu, Florin Prodana
Editor: Andrei Gheorghiu
Foto: raliulargesului.ro, FRAS