Catena, sponsor Diamond al Festivalului Brazilor de Crăciun, ediția XX

Cel mai important și mai vechi eveniment caritabil din România organizat de Salvați Copiii România continuă să militeze pentru dreptul egal la educație în România.

Situația copiilor vulnerabili s-a degradat constant în acest an, odată cu evoluția pandemiei Covid-19 și a impunerii unor restricții sociale, care a însemnat marginalizare și, în foarte multe cazuri, în restricționarea dreptului la educație. Pentru cei peste 275.000 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7 – 17 ani) și care nu mai mergeau la școală, situația a devenit și mai dramatică odată cu închiderea școlilor.

Într-un context dificil pentru întreaga societate, Festivalul Brazilor de Crăciun devine polul solidarității. Cea de-a XX-a ediție care ar fi trebuit să fie un aniversară, este acum, mai necesară ca oricând; va fi proba de foc prin care designeri, artiști, companii și susținători pot demonstra că distanțarea socială nu înseamnă izolarea celor mai vulnerabili dintre noi: copiii. Organizația Salvați Copiii România a demarat ”mecanismul de urgență pentru educație”, pentru ca acești copii să poată fi recuperați și integrați educațional, cu fondurile obținute la Festivalul Brazilor de Crăciun..

Solidaritatea învinge: Festivalul Brazilor de Crăciun restabilește dreptul egal la educație! Distanțare socială nu înseamnă marginalizarea copiilor vulnerabili!

Potrivit studiului Salvați Copiii “Impactul crizei Covid-19 în educația copiilor” realizat în luna aprilie în rândul beneficiarilor programelor socio-educaționale ale organizației s-a constatat că:

  • 36% nu au putut procura produse sau alimente de strictă necesitate;
  • 50% dintre familii au fost nevoite să reducă cheltuielile;
  • sub 20% dintre familii aveau acces la internet de pe laptop, computer sau tabletă.

În luna iulie, după perioada stării de urgență în care școlile au fost închise și accesul la educație a fost sistat pentru copiii din medii socio-economice precare, analiza ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România” arăta că 47% dintre copii au avut doar telefonul mobil pentru participarea la cursurile online, iar 27,2% dintre copii au avut materii școlare neacoperite. Practic, pentru 3 din 10 elevi au fost întreruperi în procesul educaţional. Din păcate, copiii din ciclul primar de studii, au resimţit puternic impactul negativ al izolării, iar adolescenţii s-au simțit singuri, triști sau furioși.

Atunci când autoritățile au permis, Salvați Copiii România a organizat clase de educație remedială, pentru a restabili dreptul la educație al copiilor vulnerabili. Dar, noile măsuri de închidere a școlilor și de mutare a cursurilor în mediul online nu au găsit sistemul național de învățământ mai pregătit, mai ales în ceea ce privește garantarea accesului egal și nediscriminatoriu la educație, pentru toți tinerii.

Conform Studiului privind opiniile partenerilor educaționali cu privire la condițiile de începere a anului școlar 2020-2021 în condițiile pandemiei Covid-19 în România, ancheta din septembrie relevat că:

  • 28% dintre copii nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online;
  • 43% dintre cadrele didactice nu au resurse materiale necesare învățământului online.

Într-o situație de criză sanitară și socială generalizate, acești copii vulnerabili au fost împinși la marginea societății. Au dispărut din școli, neavând tabletă sau acces la internet, iar accesul la servicii sociale de bază le-a fost restricționat. Este imperios necesar ca solidaritatea noastră să restabilească drepturile acestor copii, care sunt astăzi sacrificați. Consecințele situațiilor de discriminare sunt extrem de grave, pentru întreaga societate”a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România. Abandonul școlar reflectă incapacitatea statului de readucere la școală a copiilor, România înregistrând un procent de 15,2% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar 8 clase sau mai puțin.

Festivalul Brazilor de Crăciun, polul solidarității

În cei 20 de ani în care cauza educației copiilor a fost susținută prin intermediul Festivalului Brazilor de Crăciun, Salvați Copiii România a readus în școală 46.485 de copii, dintre care în programe de tip ”Grădiniță estivală” 8.601 de copii, în programe de tip ”Școală după Școală” 33.508 de copii, iar în programul ”A Doua Șansă” 4.376 de copii, reușind să strângă cu ajutorul companiilor peste 6 milioane de euro.

De trei decenii, Salvați Copiii România implementează programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copiilor din România. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizație independentă din lume care promovează drepturile copilului și care cuprinde 30 de membri care desfășoară programe în peste 120 de țări, viziunea organizatorilor este ”o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare”, asumându-și Misiunea de a obține progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viața acestora. În toți acești ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

30 de artiști și brăduții lor de poveste

Felix Aftene (cu bradul ”Pescarul”), Aitch, Smaranda Almășan, Andreea Bădală (Murmur), Ana Bănică, Nicu Bocancea & Florăria Iris, Adina Buzatu (cu bradul TRENDS, concept de stil pentru ținute evergreen), Ștefan Câlția, Daniel Codrescu, Ștefan Radu Crețu, Irina Dragomir, Anca Fetcu Lupu, Gheorghe Fikl, Omid Ghannadi, Teodor Graur, Laura Hîncu&Mastercard, Hamid Nicola Katrib, Doina Levintza (cu bradul ”Scânteia de speranță”), Raluca Mărginean&Daniela Bahnaru, cu sprijinul Mara Mura, Ana Mohonea&Maria Mohonea Architectural Christmas, Dorin Negrău, Dhaniel Nora, Christian Paraschiv, Adela Pârvu (cu Bradul chipurilor), Obie Platon, Șerban Porupca, cu sprijinul Rogue8&Amourette, Alexandru Rădvan, Octav Roman, Smiley (cu bradul ”Music Is the Spirit, Smiling Is the Way to Do It”), Iulia Totoianu&Libris.ro sunt artiștii care au creat brazi unici, pentru această ediție. Acestora li se alătură bradul ”Salvați Copiii”, realizat prin tradiție de Ștefania Mircea și micuții din programele Salvați Copiii.

Festivalul Brazilor de Crăciun XX este posibil în acest an și prin generozitatea Catena, sponsor Diamond al evenimentului și Artmark, partener special al acestei ediții în care brazii unicat pot fi văzuți și licitați pe site. Casa de Licitații A10 by Artmark se alătură cauzei Salvați Copiii România și vine în sprijinul copiilor din mediile socio-economice vulnerabile cu platforma sa de promovare Artmark LIVE, în vederea colectării de fonduri necesare ajutăriii copiilor fără posibilități de școlarizare, acasă. Astfel, artiști români contemporani, designeri renumiți, personalități publice sau vedete din showbiz au creat 30 de brazi de Crăciun de poveste, care vor fi puși în vânzare joi, 10 decembrie, ora 18:30, în cadrul unei licitații caritabile. Fondurile obținute în urma evenimentului, care se va desfășura exclusiv online, vor consolida mecanismul de urgență pentru educație și recuperarea și integrarea educațională a acestor copii.

Text: Oana Georgescu