Templele sexului de la Khajuraho

Am sosit in Khajuraho la doua noaptea, cu autocarul, dupa o intarziere de zece ore. Asta fiindca avionul pe care trebuia sa-l luam din Varanasi pentru Khajuraho nu a putut decola din cauza persistentei smogului pe parcursul a 24 de ore. Khajuraho nu este o localitate mare, are circa 20.000 de locuitori, dar este o destinatie turistica vestita a Indiei.

Orasul a fost capitala culturala a dinastiei hinduse Chandela intre secolele al X-lea si al XII-lea in timp ce capitala politica se afla la Kalinjar. Dar faima Khajuraho nu acestei dinastii i se datoreaza, ci vestitelor temple ale sexului. Situate in statul Madhya Pradesh aceste temple sunt celebre pentru grupurile statuare pline de erotism. Templele au fost construite intre 950 si 1050 d. Hr. in timpul dinastiei Chandela. Initial au fost 85 de temple, astazi mai supravietuiesc doar 22 de asemenea temple. Intreaga lor arhitectura a fost astfel conceputa incat sa conduca privirea vizitatorului de la nivelul solului catre cerul suprem, Kailash. Templele de la Khajuraho au fost descoperite in jungla de catre un englez T.S. Burt, dar au fost facute cunoscute in intreaga lume de catre generalul englez Alexander Cunnigham.

Exista la Khajuraho trei tipuri de temple, apartinand diferitelor culturi: templele din partea de vest sunt consacrate zeilor Brahma, Vishnu si Shiva templele apartanand culturii vaishnava din partea de nord si cele jainiste din partea de sud. Cel mai mare templu din tot complexul de la Khajuraho este Khandariya Mahadeva consacrat zeului Shiva si contine circa 900 de statuete. Totusi cel mai vechi dintre toate este templul Chaunsat Yoghini, care face parte din grupa templelor vestice, fiind consacrat zeitei Kali. Un alt templu care s-a pastrat si este consacrat zeului soarelui – Surya, ne numeste templul Chitragupta.

Faima tuturor acestor temple este data de sculpturile si statuetele reprezentand scene sexuale dintre cele mai sofisticate, statuete care acopera fiecare particica din peretii exteriori templelor. Se spune ca au lucrat 1.000 de oameni la toate aceste sculpturi si ornamente care impodobesc constructiile. Luate in ansamblu, sculpturile nu au numai un caracter erotic, ci redau viata de zi cu zi a oamenilor si a curtii din secolele al X-lea si al XI-lea.

Practic turistul are sub o ochi o adevarata procesiune a vietii care culmineaza cu sanctum sanctorum, aflat in interior, unde oamenii isi pot varsa amarul vietii lor in fata zeitatii.
Exteriorul templelor din Khajuraho abunda in statuetele tantrice, scenele erotice fiind cele care ies in evidenta. Fuziunea amoroasa, considerata ca fiind in esenta o unificare a principiilor cosmice masculin si feminin, ocupa un loc deosebit de important in tehnicile si procedeele tantrice. Iata, de ce nu e de mirare daca vezi pe peretii exteriori ai templelor scene amoroase intre barbati si femei dar si scene de zoofilie intre oameni si cai, oameni si elefanti etc. Mai mult, tehnicile actului amoros sunt dintre cele mai stranii, adesea de tipul: don’t try this home! Nu de alta, dar s-ar putea sa te alegi cu o entorsa sau chiar cu o hernie de disc de toata frumusetea.

Daca toate aceste temple la exterior sunt ornate cu sculpturi pline de erotism, in interiorul maretelor edificii nu vei gasi scuplate decat zeitatile, interoarele ne avand nimic cu caracter erotic. Explicatia o reprezinta credinta conform careia zeitatile nu puteau fi afectate de dorintele sexuale caracteristice corpului. Totusi, in unele temple de la Khajuraho exista mici sculpturi cu caracter erotic amplasate pe partea exterioara a peretilor interiori despre care se spune ca aveau rolul de a purifica pe cel care intra la zeitate. Altfel spus, barbatul sau femeia care intra in templu, la zeu, trebuia sa isi lase dorintele sexuale “la usa” (in aceste mici sculpturi) si sa intre astfel eliberat de orice dorinta carnala.

Atentie! In interiorul templelor se intra numai descaltat. Incaltamintea se lasa la baza scarilor, inainte de a urca spre intrarea in temple. Vanzatorii ambulanti te coplesesc cu ofrande pe care vor sa ti le vanda contra sumei de 200 de rupii. E vorba, in general, despre ghirlande de flori.

Alice-Claudia Gherman