Expoziţia „Treasury of forgotten places” s-a născut ca urmare a unei rezidenţe de artă în judeţul Bihor, initiaţă fiind de creatorul de modă Dorin Negrău; scopul principal a fost conservarea patrimoniului unei lumi arhaice și a firescului vieţii simple de la țară. Șase artiști (Ioana Olăhuț, Anca Bodea, Arthur Hengeli, Călin Dumitrașcu, Robert Andacs și Taisia Corbuț), studenți și absolvenți ai secției pictură a Universității de Artă și Design din Cluj Napoca, au creat lucrări, pornind de la motivele tradiționale ale zonei, transpuse în actualitate. Ei au redat, prrin formă și culoare, o lume arhaică, inspirată de tradiții etnografice, îmbinată cu lumea modernă.
„Anul trecut, pe la început de primăvară, am reluat legătura cu Dorin Negrău, ale cărui creații le știam și le apreciam demult” – spunea Ioana Olăhuț, curatoarea expoziției. ”Mi-a atras atenția trupa de la <Cultură`n Șură>, care susținuse un spectacol de teatru la el în… bătătură, la <Centrul de Conectare la Viața Simplă> care este de fapt casa bunicilor săi din Husasău de Tinca, județul Bihor. Este un loc în care Dorin Negrău îngrijește cu multă atenție un patrimoniu local recuperat și prețuit și pe care îl revitalizează pentru comunitate, prin evenimentele culturale, pe care le organizează. Am stabilit o primă rezidență artistică, pentru care am propus o listă de participanți, colegi și absolvenți ai secției de pictură a Universității de Artă și Design Cluj-Napoca. Sunt artiști foarte talantați, pe care eu și colega Anca Bodea i-am avut ca studenți la un moment dat și al căror parcurs l-am urmărit cu încântare și pe care îi invităm să ni se mai alăture, din când în când, în proiectele pe care le derulăm”.
O parte din produsele acestui proces de descoperire și recontextualizare sunt expuse în cadrul expoziției ”Treasury of Forgotten Places” de la Annart Gallery, expoziție care propune o reconectare la viața simplă, de la țară, ca un frumos cadou de început de primavară încărcat de emoția amintirilor din vacanțele petrecute la bunici, cu tradiții, simboluri, căldură, arome și culoare.
”Când mergi într-o rezidență, mai ales una gândită pentru un grup mai mare de artiști, îți părăsești temele, schițele și modurile de a face lucrurile în atelier, abandonezi confortul previzibil și eficient al muncii planificate, etapizate. Pornești într-o călătorie de aprehensiune și apropriere a unui nou teritoriu, parcurgi cu privirea alertă a unui copoi de vânătoare spațiile naturale, alcătuirile arhitecturale, oamenii locului și cutumele de relaționare, obiectele create, aranjate, uitate… Înarmat doar cu filtrele personale, prin intermediul cărora percepi realitatea, și cu grila de lectură pe care o aplici lumii, o plasă pescărească cu ochiuri foarte mici, care extrage din ceea ce te înconjoară un dram de semnificație. Parcurgi vigilent conturul lucrurilor, în speranța că vei găsi ceva care să te rețină, să te emoționeze, să te intrige, ca într-o vânătoare de comori imprevizibilă. Suficient de mult, încât să îi faci loc în panoplia subiectelor și temelor tale, să îi dedici câteva ore, zile, săptămâni de atenție și să te apuci să cari după tine șevalete improvizate și sticle incerte cu solvenți” – Ioana Olăhuț, artist plastic, curator
Acest proiect inedit a fost ca o aventură frumoasă, unică, inedită, pe care tinerii au pornit-o cu intenția de a spune ceva despre comorile descoperite în Husasău de Tinca, Bihor, dar și despre ei și arta lor, despre ”zona de suprapunere temporară a acestor două lumi, ca într-o inferență bine temperată”.
Iată care au fost lucrările realizate de artiștii care au expus pe simezele Annart Gallery: Ioana Olăhuț – ”Deers & Rams” (diptic) și ”Gingerbread”, Robert Andacs – ”Seed of Life III”, Arthur Hengeli – ”Shadows of the Past v.2” – Călin Dumitrașcu ”Grapevine” și ”Chest”, Arthur Hengeli -”Resurrectio v.4”, ”House With Branches” și ”Shadows of the Past v.1”, Anca Bodea ”Husasău de Tinca”, ”Places I`ve Never Lived In I”, ”Places I`ve Never Lived In II” și ”Places I`ve Never Lived In III” și Robert Andacs – ”I Like it Dirty”, Taisia Corbuț – ”Birds of a Feather”, ”Bird” și ”Fosile of a Memory”.
Unul dintre cei mai renumiți și în vogă designeri români, Dorin Negrău este și singurul creator ale cărui colecții au ajuns în calendarul oficial anual al Săptămânii Modei de la New York.
Este prezent la New York Fashion Week încă din anul 2014 în fiecare sezon (Colecţia FW21 poate fi văzută la Muzeul MOMA!), mai ales că a reușit să readucă în centrul atenţiei ”limbajul străvechi” al broderiilor manuale din satul natal al marelui sculptor Constantin Brâncuşi.
“Sunt bucuros că am reuşit să duc o nouă colecţie feminină diafană, romantică, inspirată din motivele tradiţionale bărbăteşti de pe sacoul schileresc din zona Tismana” – spunea atunci Dorin Negrău. ”Federaţia Designerilor din America Latină m-a invitat să fiu alături de ei la NYFW, fiind singurul designer român prezent pentru a doua oară cu o colecţie DNFW21 online, în formă digitală, în plină pandemie”. În ținutele sale vestimentare, Dorin Negrău integrează broderiile realizate manual de meşteri tradiţionali direct pe materiale din fibre naturale, folsoind materii prime ecologice, biodegradabile. Designerul român organizează şi tabere de vară și rezidențe artistice, unde tinerii învaţă și meşteşuguri străvechi, precum ţesutul şi brodatul manual.
Realizator: Oana Georgescu
Editor: Stanislav Pescu
Foto: Liliana Lungulescu